Partner serwisu
Drogi i autostrady

Kruszywo wapienne w infrastrukturze drogowej – fakty i mity

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Mostostal Warszawa
Roverpol
ULMA Group
Holcim Polska
BATARUS
PBI Infrastruktura

Data publikacji:
02-07-2025
Ostatnia modyfikacja:
02-07-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
informacja prasowa Holcim Polska

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Kruszywo wapienne w infrastrukturze drogowej – fakty i mity
fot. Holcim Polska
Budownictwo infrastrukturalne stanowi ok 30% całej branży budownictwa w Polsce. Wykorzystywane kruszywa muszą charakteryzować się parametrami, które zapewnią jakość konstrukcji drogowej, a takimi parametrami są przede wszystkim: porowatość, odporność na rozdrabnianie, nasiąkliwość, mrozoodporność, polerowalność i ścieranie [1]. Nie wszystkie parametry są wymagane dla poszczególnych warstw drogowych, np. polerowalność i ścieranie nie są parametrami wymaganymi w podbudowach, gdzie ważniejszym parametrem jest ciągłość uziarnienia, jego tolerancja, czy odporność na rozdrabnianie. Wiele kruszyw można stosować w jednych konstrukcjach, a w innych nie. Natomiast istnieją przypadki wykluczeni kruszyw w warstwach drogowych poprzez zawyżanie parametrów jakościowych dla warstw drogowych. Szczególnie zauważa się wykluczenia kruszywa wapiennego w praktyce budowlanej. Zawyża się parametry takie jak nasiąkliwość WA242 oraz mrozoodporności F1, co zawęża możliwość zastosowania kruszyw nie tylko osadowych, ale również metamorficznych bądź magmowych. Nie jest to uzasadnione w żaden sposób, ani ekonomicznie, ani jakościowo. Istnieje przekonanie, że kruszywa wapienne są kruszywami tzw. „słabymi”

Z definicji wg WT-4 [2], kruszywo słabe to kruszywo, które wykazuje różnice w przesiewie na poszczególnych sitach na poziomie ±8% po 5-krotnym ubiciu metodą Proctora. W przypadku kruszyw wapiennych, powszechnie stosuje się stwierdzenie, że jest to kruszywo słabe. Natomiast badania przeprowadzone przez Laboratorium Kruszyw Holcim w Barcinie wskazują, że kruszywo wapienne nie jest kruszywem słabym [Rys. 1].






Rys. 1. Wartość różnicy na poszczególnym sicie przed i po 5-krotnym ubiciu metodą Proctora. Badania własne.

 
W przypadku lasowania, sytuacja wygląda zgoła inaczej. Aby nastąpiło zjawisko lasowania potrzebny jest czynnik atmosferyczny oraz kruszywo które charakteryzuje się wysoką zawartością CaO (tlenku wapnia). Co ważne - w przypadku podbudów drogowych, odcina się te warstwy od dostępu wody, która jest niezbędna do zapoczątkowania procesu lasowania. Pod podbudową z kruszywa stosuje się warstwy wodoprzepuszczalne z materiałów niespoistych lub mieszanki związane cementem czy też spoiwami. Natomiast od góry taką podbudowę „zamyka się” nawierzchnią, gdzie nie ma możliwości przesiąkania wody opadowej do warstw spodnich. Wbrew obiegowej opinii kruszywa wapienne z kopalni Wapienno Holcim NIE „lasują się”. Gaszenie (lasowanie), to reakcja chemiczna tlenku wapnia z  wodą i powstanie wodorotlenku wapnia CaO + H2O = Ca(OH)2 . Główny składnik skały wapiennej z Kopalni Wapienno Kujawy to węglan wapnia CaCO3, a tlenek wapnia (CaO) NIE występuje w składzie. Podsumowując – do wystąpienia zjawiska lasowania jest potrzeba spełnienia trzech czynników równocześnie:

1. Kruszywo charakteryzujące się wysoką zawartością CaO
2. Woda
3. Temperatura

Jeśli jeden z powyższych czynników nie wystąpi, nie ma ryzyka, że kruszywo wapienne ulegnie lasowaniu. Dla potrzeb sprawdzenia tego założenia przeprowadzono doświadczenie, które trwało aż 6 lat. Zasymulowano warunki, w których materiał był narażony na przemarzanie, a także wysokie temperatury, stałe zawilgocenie i deszcz. W tym celu przygotowano materiał w dwóch wariantach:

1. Zagęszczono ok 20 cm kruszywa wapiennego metodą Proctora do uzyskania wskaźnika zagęszczenia Is=1,00, tj. energia zagęszczania byłą równa 0,59 J/cm3 zgodnie z PN-EN 13286-2 [3]. Kruszywo zostało umieszczone w kuwecie bez możliwości odpływu wody

2. Zagęszczono ok 20 cm kruszywa wapiennego metodą Proctora do uzyskania wskaźnika zagęszczenia Is=1,00, tj. energia zagęszczania byłą równa 0,59 J/cm3 zgodnie z PN-EN 13286-2. Kruszywo zostało umieszczone na warstwie piasku ok 10 cm i w perforowanej kuwecie, która umożliwiała odpływ wody.

Kuwety z próbkami zostały umieszczone na zewnątrz budynku laboratorium, narażone na wszelkie czynniki atmosferyczne przez okres ok. 6 lat, tj. przemarzanie, deszcze i wysokie temperatury, czyli wszelkie czynniki, które sprzyjają wystąpieniu zjawisku lasowania.

Przed umieszczeniem materiału w kuwetach wykonano badania mieszanki niezwiązanej, tj. przesiew wg PN-EN 933-1 [4], badanie wskaźnika piaskowego wg metody WT-4 oraz badanie CBR wg PN-EN 1367-1. Po upływie czasu wykonano ponownie te same badania. W przypadku wystąpienia lasowania oraz wskazania kruszywa wapiennego jako „słabe”, zostałoby wykazane, że badania nie zostały spełnione.


Rys. 2. Badanie uziarnienia wg PN-EN 933-1 przed zagęszczaniem kruszywa w kuwecie.





Rys. 3. Badanie uziarnienia wg PN-EN 933-1 po upływie 6 lat – lewa strona kruszywo w kuwecie bez odpływu wody; prawa strona –kruszywo w kuwecie z odpływem wody.


 



Rys. 4. Wyniki badania CBR – CBR wz – kruszywo przed badaniem, CBR OW – kruszywo z odpływem wody, CBR BO – kruszywo bez odpływu wody. Wyniki badania wskaźnika piaskowego – WP wz – badanie przed sezonowaniem, WP OW – kruszywo z odpływem wody, WP BO – kruszywo bez odpływu wody.

Na podstawie otrzymanych wyników, można stwierdzić, że zjawisko lasowania kruszywa wapiennego nie nastąpiło przez okres 6 lat w sprzyjających do tego warunkach. Nawet jakby podbudowa była warstwą odsłoniętą przez tak długi czas. Wskaźnik CBR mimo spadku w kruszywie przechowywanym z odpływem wody jest na dopuszczalnym poziomie jak dla podbudowy pomocniczej lub zasadniczej. Wartość wskaźnika piaskowego jest nieco poniżej dopuszczalnego progu (45), co wynika z zanieczyszczenia kruszywa pyłkami, czy też przez dodatkowe zapylenie z okolicznej drogi [Rys.5]. Podsumowując, mit „lasowania kruszywa wapiennego” nie został potwierdzony. Natomiast sztuczne zawyżanie wymagań po to, aby nie wbudować skał węglanowych w podbudowy drogowe nie jest zabiegiem zapewniającym poprawę jakości dróg, a błędnym przekonaniem o słabej jakości kruszyw węglanowych.


Rys. 5. Kruszywo wapienne po 6 latach sezonowania na zewnątrz.

 
Źródła literaturowe:
1. Wiesław Kozioł, Kruszywa do budowy dróg krajowych i samorządowych, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne Marzec–Kwiecień  2019
2. Mieszanki niezwiązane do dróg krajowych WT-4, Wymagania Techniczne, Załącznik nr 3 do Zarządzenia nr 102 Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad z dnia 19 listopada 2010 r., opracowanie w IBDiM pod kierunkiem Cezarego Kraszewskiego
3. PN-EN 13286-2:2010 Mieszanki niezwiązane i związane hydraulicznie -- Część 2: Metody badań laboratoryjnych gęstości na sucho i zawartości wody -- Zagęszczanie metodą Proktora
4. PN-EN 933-1:2012 Badania geometrycznych właściwości kruszyw -- Część 1: Oznaczanie składu ziarnowego -- Metoda przesiewania
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Mostostal Warszawa
Roverpol
ULMA Group
Holcim Polska
BATARUS
PBI Infrastruktura

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Polska zostanie bez kruszyw?

Biznes i przemysł

Polska zostanie bez kruszyw?

Damian Kelman 19 czerwca 2025

Kruszywa piętą achillesową wielkich inwestycji? „Mamy manko”

Biznes i przemysł

Konferencja branży kruszyw: Wizyta w Żwirowni Cemex w Mirowie

Biznes i przemysł

Projekt Holcim i Lasów Państwowych nagrodzony

Biznes i przemysł

Projekt Holcim i Lasów Państwowych nagrodzony

Holcim Polska, Fundacja Ronalda McDonalda 04 kwietnia 2025

Spoiwo drogowe GRUNTAR 22,5 HRB E3 od HOLCIM

Inżynieria i innowacje

Spoiwo drogowe GRUNTAR 22,5 HRB E3 od HOLCIM

informacja prasowa Holcim Polska 26 lutego 2025

Zobacz również:

Polska zostanie bez kruszyw?

Biznes i przemysł

Polska zostanie bez kruszyw?

Damian Kelman 19 czerwca 2025

Kruszywa piętą achillesową wielkich inwestycji? „Mamy manko”

Biznes i przemysł

Konferencja branży kruszyw: Wizyta w Żwirowni Cemex w Mirowie

Biznes i przemysł

Projekt Holcim i Lasów Państwowych nagrodzony

Biznes i przemysł

Projekt Holcim i Lasów Państwowych nagrodzony

Holcim Polska, Fundacja Ronalda McDonalda 04 kwietnia 2025

Spoiwo drogowe GRUNTAR 22,5 HRB E3 od HOLCIM

Inżynieria i innowacje

Spoiwo drogowe GRUNTAR 22,5 HRB E3 od HOLCIM

informacja prasowa Holcim Polska 26 lutego 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5